Rättvisa?

Jag har just suttit och tittat på en dokumentär i två delar om Annika Östberg. Hon har nu suttit i fängelse i 27 år i Kalifornien dömd för mord. Dömd för mord fast hon inte dödat någon. Hur är det möjligt? Medhjälp till mord...kanske...hon var ju med när pojkvännen sköt dessa två personer varav en var polis, men hon mördade ingen. I Sverige hade hon fått högst ett par års fängelse kanske till och med blivit frikänd, i Kalifornien fanns två val: Erkänn mord och få livstids fängelsestraff med möjlighet till tidsbestämning, eller erkänn inte och riskera dödsstraff. Hon erkände mord och fick 25 år till livstid.

Ett antal gånger har hon ansökt om tidsbestämning för att kunna överföras till Svenskt fängelse. Senaste gången var i torsdags den 18:e september. Det blev avslag igen, nästa möjlighet att ansöka är om två år. Jag bara hoppas att det går vägen den gången. Hon har gjort sin tid, med mer än 20 års marginal.

Rättvisa är skipad säger man i Kalifornien. Var är rättvisan frågar jag. 

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag håller med dig! Hörde på radion att hon fått avslag igen. Förstår inte varför??

2008-09-23 @ 12:30:07
Postat av: Ulrika

Pojkvännen tog livet av sig och "någon" måste ju sona hans brott. Bisarrt, men vad är inte det i ett land som tillåter att en barnrumpa kan skaffa vapen och skjuta hej vilt på sina kamrater? Vi ser här hur det går i Finland, som har europas lägsta licenskrav för vapen. Hu!

2008-09-24 @ 21:47:04
URL: http://pysseliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0