Kvinnogöra??

Jag kom på att jag missade att berätta om det mest häpnadsväckande av allt som jag upplevde på gårdagens bröllop. I Sverige lever vi i ett tämligen jämställt samhälle (jämfört med den största delen av resten av världen åtminstone) och den gamla förlegade kvinna/man synen att kvinnan ska helt serva sin man i köksgöromålen är så gott som utsuddad. Händelser och beteenden som följande förvånar således och gorde att jag för några minuter trodde jag hamnat på 1800-talet. 

Jag satt bredvid ett par på middagen som var vänner till brudparet. Någorlunda trevliga Rumäner, som sedan många år bott i Tyskland. Inget konstigt där. Vad som däremot var konstigt skedde vid mathätningen vid buffén. Det är dax för mannen och frun att hämta mat. Frun tar bådas tallrikar och går iväg mot den uppdukade buffén. Mannen sitter kvar en stund, men beslutar sig någon minut senare för att gå efter. Frun har då lagt upp mat till sig och väntar in mannen. Mannen går sedan före och pekar på vad han vill ha, och frun går lydigt efter och plockar på maten som mannen pekat på. Vad fan, är karln oförmögen att ta sin egen mat???!!!! Helt enkelt konstigt, men det gav mig en resa tillbaka till husfrutiden.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0