Schwabenland

Jag har fått ett litet önskemål att skriva om var jag bor och vad jag gör, och det kan jag väl såklart göra :o)
Staden jag bor i heter Reutlingen och ligger ca 4 mil söder om Stuttgart i bundeslandet Baden-Württemberg. En annan lite roligare benämning på området är Schwabenland. Jaha, vad är det för kul med det då? Jo att vara Schwab här i tyskland är som att vara smålänning i Sverige - jag med min ekonomiska läggning har hittat rätt med andra ord :o) Egentligen kommer ordet Schwab från de Schwäbische albs, den lilla bergskedjan som löper här i krokarna. Nu kan ni nog pricka ut mig på kartan :o)


Så vad gör jag då? Det är lite svårt å förklara för nån som int begrip, skulle Stenmark ha sagt (inte för att nu på ngt sätt nedvärdera mina läsare :o) Till en början kan jag ju berätta att jag är civilingenjör i Materialfysik, titlar är ju som bekant viktiga i det här landet och det är ju bäst att försöka smälta in. Här är det ju i.o.f.s. bara Herr och Frau Dr som räknas, men men.... 

Jag jobbar på ett företag (systerföretag till Sandvik Coromant) som tillverkar hårdmetallskär, eller vändskär, som använs för att borra, svarva eller fräsa i stålprodukter. Dessa tillverkas av ett pulver som i första hand innehåller wolframkarbider och kobolt. Pulvret pressar man ihop till till små bitar, typiskt ca 1x1 cm (men det växlar från stora till små, och man kan egentligen tillverka vilka former man vill), som man sedan "bakar" ihop i ugn i 1400 grader under x antal timmar. När dom kommer ut ur ugnen har man tillverkat ett litet verktyg, som är rackarns hårt för att kunna skära i stål. Sedan slipar man en massa för att få till den slutgiltiga formen, blästrar för att rengöra och sedan kommer man tilldet jag gör, nämligen skiktbeläggning.

Utanpå hårdmetallen lägger man ett tunnt, tunnt lager (2-30 mikrometer) extra skikt, till exempel Titan-aluminium-nitrid (TiAlN) för att förbättra skärets egenskaper och livstid. Det kan man göra med två olika metoder, på kemisk väg (CVD - Chemical Vapour Deposition) eller fysisk väg (PVD - Physical Vapour Deposition). Hur dom processerna funkar är för komplicerat och blir för långtråkigt för att gå in på här, men vill ni veta så säg bara till :o)
Hur som helst sysslar jag med den senare och jobbar som processägare, eller produktionstekniker,  för den produktionsavdelningen. Det betyder väldigt kortfattat att jag är ansvarig för att processen fungerar och ger den rätta kvalitén.

Det blev en mycket lång utläggning för ett egentligen väldigt kort svar, men nu kanske ni har en liiiten aning om vad jag pysslar med :o)


Kommentarer
Postat av: Erik

Oj, det var en väldans ambitiös förklaring! Den ska nog svärmor bli nöjd med ;)

2008-03-04 @ 23:59:39
URL: http://eriknorwalds.blogg.se
Postat av: Gittan

Ja, nu vet jag precis:))

2008-03-05 @ 08:12:45
URL: http://gittangoding.blogg.se
Postat av: Ulrika

Mycket upplysande! Lysande förklarat. Jag är inte på lyset (tyvärr) :)
..har bara enormt mycket tid att slå ihjäl...

2008-03-05 @ 15:40:12
URL: http://pysseliten.blogspot.com
Postat av: Erik

Hoho, tittade in på din blogg idag och insåg hur strålande bilden i rubriken är! Haha!

2008-03-06 @ 23:13:44
URL: http://eriknorwalds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0