Snö snö snö

Idag har jag upplevt det första snöovädret här i Tyskland. Det började lite lätt i morse på väg upp för alpen. Regn som vanligt här nere i Reutlingen som förvandlas till snö på vägen upp. Min bil, som blivit kvar på jobbet, såg ut som en snögubbe med närmare en decimeter snö på taket när vi kom upp. Under dagen har det fortsatt men jag har inte ägnat det speciellt många tankar förutom det svärande när man springer mellan produktionsbyggnaden och det hus vi har våra kontor i. Brrrrr!!!! Med andra ord, i Sverige ett helt vanligt snöfall utan speciellt mycket dramatik.
Här däremot förvandlas trafiksituationen direkt till ett kaos. För det första tror jag inte att tysken hört talas om vinterdäck. För det andra har inte tysken hör talas om snöplog och för det tredje saknar man tydligen vägsalt och sand. Idag tog hemresan 1,5 timme!! Normalt klämmer man den sträckan på 30 minuter. Alla körde i max 40 och ok, det var halt och det snöade rätt ordentligt, men det var inte så halt och eländigt, egentligen en helt vanlig vinterväg. Halt blev det däremot när man kom till krönet och skulle försöka smyga sig utför berget. Jäklar anamma, det var bara att peta i växel nr 1 och smyyyga neråt. Jag lider med de stackarna som förmodligen fortfarande står och ska upp. Som tur är kommer man ju alltid ner!

image9

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Kanske läge att spänna på skidorna när du ska till jobbet?
Vi håller på att EU-anpassa oss här hemma i Sverike, igår var det snö och kaos i Skockholmen!

2007-11-14 @ 21:56:42
URL: http://pysseliten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0