Alla helgons dag

Idag är det "alla helgons dag", vilket i Tyskland, eller åtminstone Baden-Würtenberg, betyder helgdag och ledighet. Tysklands bundesländer står inte helt eniga när det handlar om röda dagar, och jag har lyckats bosatt mig där det finns näst flest (jag tror Bayern leder ligan). Här är folket övervägande katolskt och det innebär till min fördel många kyrkliga helgdagar, ibland har man tur!!!
Igår skulle jag och Gustaf (min svenska vän, granne, kollega och bundsförvant i detta främmande land) således åka och handla lite mat, eftersom söndag = stänga affärer. Vi valde Edeka, vilket är tysklands motsvarighet till Ica Maxi, det är den enda stormarknad jag hittat där jag förstått hur pantsystemet funkar...Ehh ingenjör, jovisst men det här är ren klar antilogik... Flaskorna blev pantade och det visade sig också att det var fler än jag som tänkte panta och handla eftersom det även var lönedag. Fullständigt kaos rådde!
Efter shoppingen var vi så trötta att vi helt enkelt gick ner på stan och tog en bit mat på stamkrogen. Omelettinbakad fläskfilé med pasta och tomatsås och ett par Pils blev det. Låter som en oätlig tysk kombination, men var riktigt gott faktiskt.
Nu ska jag ta fram dammsugaren och dammtrasan för att få det lite städat här, jag får nämligen svärmor och svärfar på besök i helgen!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Urk, det lät riktigt jobbigt!! Mej veterligen har pantsystemet inte kommit särskilt långt i Tyskland. Visst måste flaskorna pantas på olika ställen beroende på vilka flaskor du har? Jag pantat i småbutiker där man lämnar flaskorna till den stackars kassörskan som har en säck full med inlämnade flaskor bakom ryggen... Å andra sidan kan du få din favvo vinbonde att leverera ditt favvo vin vid dörren!... Avundsjuk!

2007-11-01 @ 20:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0