31 December

Nu är det klart! Den 31/12 2008 Avslutar jag min anställning i Tyskland och återvänder till Sveriges land! Tidigare har jag haft det sådär lite löst muntligt lovat att jag ska få gå vid årsskiftet, men det känns skönt att nu ha det på papper.

Det här sätter ju en hel del i rullning. Lägenhet, telefon, internet, allt med ett abonnemang måste sägas upp, papper från rådhuset med bevis om att jag flyttar ur landet måste fixas och inflyttningen i Sverige måste organiseras.

Min vän Pysseliten skrev idag ett inlägg om vår kära försäkringskassa, men skatteverket och folkbokföringen är nog inte speciellt mycket bättre. Jag satte mig i godan ro på jobbet och försökte ringa till deras "kundservice", och dom hade så väldigt fint bistått med ett nummer på nätsidan som man kunde ringa från utlandet. Jättebra!....Om man har en tonvalstelefon vill säga. Med tanke på att dom är tillgängliga fram till klockan 16 om dagarna har man just ingen annan möjlighet än att ringa från jobbet....där jag inte har tonvalstelefon..."Vill du prata med folkbokföringen tryck 1"...Gärna det om jag bara kunde...

Jag fick ringa min kära mamma (som inte kräver tonvalstelefon) och be henne ringa i mitt ställe.

Jag trodde i min enfald att det skulle vara enkelt att som svensk medborgare flytta in i landet igen, men ack. Tänkte att det måste väl vara lika enkelt som att flytta ut - fylla i en blankett så är det klart - icke!! Sverige tycker det ska vara enkelt att flytta ut, men inte in. Nej, jag måste infinna mig personligen på skatteverket den dag jag tänker flytta in. Tanten som min kära mor fick tag på kunde dessutom varenda lagparagraf i huvudet - ingen idé att ens börja diskutera.

Men Sweden here I come!!

Kommentarer
Postat av: pappsen

välkommen till Sveriga och västmanland min kära dotter.

2008-10-08 @ 19:27:44
Postat av: Ulrika

Shiiit, har du kollat öppettiderna på skatteverket? Jag ska se den människa som sitter där på kontoret på nyårsdagsmorgon!!

Kram och lycka till med byråkraterna!

2008-10-10 @ 07:14:00
URL: http://pysseliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0