Bli Världsförälder!

Idag har jag varit och fått portion 2 av fästingvaccinet. Sjömannen och jag gick och tog vår första spruta hemma i Sverige i maj och fick sedan med oss omgång nr 2 hit ner för att tas vid lämpligt tillfälle. Han lyckades (efter mycket övertalning på knackig tyska eftersom det egentligen var någon vecka för tidigt) få sin innan han for iväg. Men jag tog alltså min i regelrätt tid 8 veckor efter nr 1.

När jag kom hem och slog igång datorn väntade ett mail på mig från Unicef med deras nyhetsbrev. När man läser vad dom arbetar med och för, inser man att man är lyckligt lottad här i livet. Att kunna ta ett vaccin är självklart för oss, men det kan vara skillnaden mellan liv och död för ett barn i en fattig del av världen. Det finns en oändlig uppsjö av hjälporganisationer, seriösa och oseriösa. Jag har valt att bli världsförälder för Unicef, som ju är en av dom större och välkända organisationerna. Generellt arbetar Unicef på uppdrag av FN för att förverkliga barns rättigheter. Att vara världsförälder innebär att man skänker pengar varje månad till de barn som behöver det mest, som att prenumerera på en god gärning liksom :o)

Men hur kan man veta att pengarna går dit dom ska då, och att organisationen i sig inte äter upp den största delen av pengarna? Ja, det kan man väl inte alltid veta, men för min del känns det som att det är huvudsaken man försöker göra något för att hjälpa. 100 kronor i månaden har dom flesta råd med, så bli Världsförälder!

                                                                     

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tro det eller ej, men det var min present till mig när jag tog civilingenjörsexamen, att bli fadder! Jag håller helt med dig om att det är en liten uppoffring mot vad det betyder för alla barn som blir hjälpta!

2008-07-28 @ 22:07:15
URL: http://pysseliten.blogspot.com
Postat av: Gittan

Håller med. Varit världsförälder att tag nu, och det märks inte i min plånbok, men känns bra i magen, du förstår.

2008-07-31 @ 13:27:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0