Lucian Sture?

Jämställdhet är bra och något man ska sträva efter. Män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete och bägge könen ska ha lika stor chans att få ett visst abete om man har liknande meriter och kunskaper.

Kvotering har jag lite delade känslor om. Visst är det bra att få in män i kvinnodominerade yrken och tvärsom, men om det tullas på kunskaper och krav hos dom anställda blir jag förbannad. Jag tänker mig scenariot med en inkvoterad kvinna i brandkåren till exempel (inte för att jag hört att det hänt, men om man ska dra det till ytterligheterna...). Jag är fast i ett brinnande hus och in kommer en liten klen inkvoterad dam som inte orkar släpa ut stackars rökförgiftade tunga mig. Nej tack!

Så i tema jämställdhet: Vad är det jag läser angående manliga Lucior i de svenska medierna? Jag är ledsen alla jämställdhetsfreaks, men Lucia var en kvinna och kommer så förbli hur jämställt samhälle vi än lever i. Historian går inte att ändra på, sorry grabbs, ge upp den kampen. 

                                                                        

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag håller med (dig om att Lucia var kvinna och kanske helst ska få fortsätta vara det), men jag tycker nog att om en kille blir vald till årets Lucia på en skola, kan han gott få vara det! Det är väl demokrati?

Kram,

mina döttrar har alltid föredragit pepparkaks- och tomtedräkterna i lussetåget! (Trots mina försök med hemsydd lussekrona av barnvänlig plysch!)

2008-12-10 @ 20:29:58
URL: http://pysseliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0