Vad ingår i hyran?

Det svaret får ni direkt: Ingenting! I alla fall om man bor i tyskland och har Dr Rall som hyresvärd. Få inte slag nu gott folk men nu ska ni få höra vad jag betalar i hyra; 650€ + 25€ (hyra för köket dom vänligt nog satt in) + 35€ (garageplats) + 150€ (Nebenkosten). Med en enkel beräkning och en eurokurs på 10 kronor gör det 8600 riksdaler i månaden. En ganska stadig hyra för en lägenhet på 70 kvm. Ja, kanske inte så mycket att fundera på kan man tycka, boende är dyrt i tyskland.

Vad som stör mig i den här beräkningen är de 150 euros som dom benämner "Nebenkosten". I den här summan ingår, håll i er: Vatten, värme, sophantering, allmän ström (I trapphuset, eller?), underhåll och städning av trappuppgång, Vintertjänst (dvs, en snöskyffel och en hink salt som ställs ut för de boende att sköta själva 10€), underhåll och ström för hissen (!! nästan den roligaste punkten av dom alla, å jag som bor på plan 1 och aldrig använder någon hiss??), kabel-TV. Men det slutar inte här, det tillkommer också en extrakostnad för garageplatsen för Haustmeistern, ström och försäkring. Otroligt!!

Att jag som bor ensam på 70 kvm, och utnyttjar egentligen förhållandevis lite ström och vatten, hamnar efter avräkning EXAKT på 150€ är ännu mer otroligt. Hur skulle det se ut för en familj på 3 personer i samma lya?? Det vill jag inte ens tänka på.

Nästa fråga är vad som ingår egentligen i de 650€ i grundhyra??? Nix, nada, ingenting, det är en ren inkomst för vår Herr Dr Rall, som jag ser framför mig sitter och pöser på ngt lyxigt kontor i Reutlingen.  

Nåväl, snart har vi vår egna lya!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tja, snart betalar du ränta till banken istället och en bankchef sitter och jäser med pengarna i fickan istället. Nävars, visst är det MYCKET trevligare att betala pengar för något som man bestämmer över och äger själv.

Kram och glöm inte att gå med i Villaägarnas... (sa hon som inte varit med sedan 2003, när huset var "nytt")

2008-10-16 @ 20:26:51
URL: http://pysseliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0