Etern

Jag har en fundering. I måndags gjorde jag en taktisk överföring av pengar från mitt konto här i Tyskland till mitt Svenska lönekonto (kan det heta lönekonto förresten när det inte kommer in någon lön på det?? Jaja ni fattar vad jag menar...) Det taktiska i det hela har inget direkt med bankkriser att göra eftersom jag inte tror att Kreissparkasse Reutlingen kommer att gå i putten. Nej, det taktiska i det hela är att Euron står ganska högt och jag får mycket för dom stackars hundralappar jag för över.

Nå, hur som helst, till min fundering: Var befinner sig pengarna under dom där tre dagarna dom inte befinner sig på något av min konton?? Varför kan dom inte föras över på direkten? Vi lever ju trots allt i en tämligen digitaliserad och internetiserad värld. Jag förstår att det skulle ta tre dagar (minst!!) om det var på den gamla manuella tiden med papper som ska skickas över halva Europa, men nu??!!

Förklaringar mottages med glädje, för jag tror inte dom irrar runt i etern för att försöka luska ut var dom ska ta vägen. Men det är klart, kosmos är ju stort...det tar tid att hitta rätt adress. 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag tror att dom snurrar runt däruppe och letar efter rätt kontonummer. Kram

2008-10-09 @ 19:29:31
Postat av: Ulrika

Ojoj! Här kommer en gissning: Eftersom det inte finns några pengar (?) egentligen, utan bara siffror på ett konto så lånar bankan dina siffror ett par dagar, så att det ser ut som dom har ett kapital. Det här kapitalet hålls på en jämn nivå eftersom alla människor alltid har pengar under förflyttning, det är dom här pengarna som banken gör dåliga affärer med. Det är något dom gör bara för att dom kan och för att ingen vet vad som skulle hända om man inte hade det här systemet. Ekonomisk kollaps? Kris på bostadsmarknaden?

Förresten kan du förklara något för mig sedan, när du köpt ditt hus? Vad är det som kostar pengar när man betalar stämpelskatt och lagfart??

Kram och Välkommen hem!!

2008-10-10 @ 07:26:09
URL: http://pysseliten.blogspot.com
Postat av: Hannah

Enl. ekonomiskt begåvade människor behåller banken pengarna några dagar extra, för att de tjänar räntepengar på de dagar de har dem "extra". En förklaring iaf..

2008-10-10 @ 18:14:36
URL: http://schannalle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0