Vinterdäck och tom plånbok

En flytt till södra Germanien behöver inte betyda att man inte har vinter. Det fick jag uppleva i söndags då den första snön började singla ner i sakta mak. Ganska mysigt, men ändå lite tidigt kan man tycka. Södra tyskland betyder ju också en hel del berg, (alla har väl hört talas om Schwarzwald, och alla i min ålder kommer väl ihåg Schwarzwaldkliniken på TV :o) och fortsätter man ca 20 mil till söderut, börjar dom riktiga Alperna torna upp sig. Jag har bostatt mig lite sådär Svenskt lagom mitt i mellan. Jag har Schwäbische Albs till min granne, en miniversion av Alperna. Faktum är att jag har lite snirklande alpvägar upp till jobbet, som ligger på lite drygt 700 meters höjd. Det är rackarns vackert, men jag bävar lite inför den riktiga vintern...
Hur som helst vinter kräva vinterdäck! Jag hade väldans fina vinterdäck, nyinköpta förra året, men med dubb... I detta otroligt bilburna land är det förbjudet med dubbdäck, så det var bara att sälja iväg dom innan flyttlasset gick. Idag på väg till jobbet stannade jag på den lokala däckfirman, sommardäcken åker av och killen på verkstan ser bekymrad ut och häver ur sig en harang på tyska som jag verkligen inte fattar ett ord av. Efter lite gestikulerande och pekande fattar jag! Jag har under sommaren skaffat slicks...på ena kanten. Framdäcken, slutt kaputt!
Ett rackarns litet däckbyte kostade mig 4 nya vinterdäck, 2 nya sommardäck + en framvagnsinställning på Volvo.
Vintern är ljuvlig!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Va!! Vi har ju inte fått nån snö?
Nu hamnar du på min "favvolista", bara så du vet.
/U

2007-10-22 @ 20:19:37
URL: http://pysseliten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0