Det är inte alltid lätt!!

Det här med att bo i utlandet är inte alltid lätt!! Kan ju inte vara några problem kan man tycka, det är ju EU och inom EU ska ju allt vara plättans lätt att ordna. Då är det ingen som tänkt på bilen. Vad händer om man vill ta med sig bilen? Jo, den måste omregistreras om man vill ha en tysk försäkring. En tysk försäkring vill (?!) man ha eftersom den svenska bara gäller i 6 månader efter att man flyttat ut ur Sveriges land.
Jaha, vad behöver man då för att registrera om bilen och få en fin tysk nummerplåt?

1. En besiktning från TüV (tysklands bilbesiktning) - Inga problem, bara 70 euro fattigare
2. En teknisk beskrivning av bilen, som jag fått veta i efterhand att jag borde fått av TüV fast jag så tydligt som möjligt förklarade mitt ärende på bilprovningen = Återbesök på TüV
3. Pass och körkort - Har jag, inga problem om jag nu inte behöver ett tyskt körkort också, men det är ju EU så inga bekymmer...
4. Papper på bilen - Har jag också men jag hoppas dom förstår svenska.
och sist men inte minst..
5. Den tyska bilförsäkringen - Hängde ni med på detta moment 22?? Registrering kräva försäkring, men försäkring kräver tyska plåtar...Ska bli spännande att se upplösningen på detta!
och allra slutligen...
6. Hitta till "Landradsamt" som tydligen ska vara tysklands svar på vägverket - Fixat efter lång tids letning inne i centrala Reutlingen.

När man har skrapat ihop alla dessa papper och hoppas innerligt att man har med allt som tanten i luckan på Landratsamt vid förra besöket sa att man skulle ha med sig, ska man dessutom skruva loss de svenska nummerplåtarna och ta med dom med. Min spontana reaktion - Aldrig i livet, det är säkert ngn mer blankett man inte fyllt i eller papper man behöver, så är det bara att skruva tillbaks dom igen.
För tillfället är jag i färd med att skaffa försäkringen, det har hittils tagit mig fyra (5!) telefonsamtal och ett inbokat besök nästa vecka.
Det ÄR enkelt att flytta inom EU!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0