Gula säcken

Undrar om tyskarna är det enda folket i världen som låser in sina sopor? Intill huset där jag bor finns en liten inhängnad för alla soptunnor, och varje hus är tilldelat en liten container för varje sorts sopor, vilket här betyder papper, kompost och övrigt. Man skulle ju kunna tro att det inte skulle spela någon roll i vilken av husens tunnor man lägger i, men se det gör det. Varje tunna har prydligt sitt nummer angivet på locket och är försett med ett litet lås. Min nyckel passar bara till tunnorna med nummer 114. Bara det är ju tänkvärt...

Sedan kommer vi till fenomenet "gelbe Sack" - gula säcken. En gång i månaden kommer en sopbil och samlar in den gula säcken som man kvällen före har ställt ut på angiven plats på trottoaren. I den gula säcken får man lägga alla typer av förpackningar, plåt, plast, mjölkkartonger har ingen betydelse. Alla förpackningar som har den lilla återvinningssymbolen "der grüne Punkt" på sig får man lägga i den gula säcken. Det här kallar man alltså för sopsortering. För mig är inte en plåtburk och schampoflaska speciellt lika i sina materialegenskaper, men vad vet jag? Kanske återvinner man det till ngn typ av...jaa komposit :o)

Den gula säcken är en gåta, men kanske hamnar den i ett värmeverk någonstans, eller så sitter det någon lågavlönad stackare någonstans och sorterar dessa förpackningar, plast, kartong, plåt, plåt, kartong, plast, plast, plast....:o)

                                                                image11

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jo för sjutton, brollan har lås på sitt sopnedkast i Vällingby!
Gelbe sack kanske mals ner till konfetti att ha under fashingen? Eller så kör dom ner det i underjorden och sparar för sämre tider (att återanvända då)? Eller så står det helt enkelt några stackare och sorterar om hela härligheten :) Det är en service för alla som inte ser skillnad på en schampoflaska och en plåtburk!
Kram

2007-11-21 @ 20:55:55
URL: http://pysseliten.blogspot.com/
Postat av: Pernilla

Här kommer lite inside info från som delvis är i branschen. Jag har nämligen studerat Tysk sophantering på plats och kan meddela att det sorteras en hel del för hand, helt otroligt! Jag trodde innan min Tysklandsresa att det var ett I-land jag skulle till... På vissa ställen tar de med hela sopkärlet och sköljer ur det oxå, sen får man en ren och fin tunna tillbaka! Pax inte för det jobbet!!!
Kram

2007-11-26 @ 14:57:45
URL: http://pernillanorwalds.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0