RT MN 516

Vad är det fören kod kan man undra? Jo, det är mitt nya registreringsnummer på bilen! Numera är S40:n offentligt utflyttad och har blivit tysk :o)

Hela processen att registrera om var i princip förvånandsvärt enkelt måste jag säga. Ett besök på Tüv, vilket är Tysklands bilprovning. Där hade jag tur så det ligger ett precis bredvid jobbet, m.a.o. bara att köra dit den på morgonen och hämta den på eftermiddagen. 

Nummer två var att skaffa en tysk bilförsäkring och det har väl varit en lite bökigare historia. Jag provade först med Allianz som ju är ett välkänt bolag, det visade sig att de var hutlöst dyra och notan slutade på 1600 spänn i månaden!! Jag fick ett tips av mina arbetskamrater att man kan hamna på halva priset om man använder sig av försäkringsbolag som är helt internetbaserade. Lite sådär halvrisky tycker ju jag då, men det är tydligen så man gör här i landet, och mycket riktigt pressades priset rejält.

Sedan var det bara att gå till Landratsamt (Vägverket) med alla nödvändiga papper, betala 40 euro, och sedan springa tvärs över gatan och pröjsa 35 euro för tillverkning av nya plåtar till min numera tyska bil! För 10 euro extra fick man bestämma sin egen bokstavs/nummerkombination, MN 516 kan ni ju klura på var det kommer ifrån :o)

Kan tyckas knäppt, men det känns lite som om jag har en ny bil :o)

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Ha, jag vet!! Men jag avslöjar det inte här förstås, då blir det ju ingen sport för dom andra.
Säg såhär, om jag fått välja siffror hade jag valt samma fast i annan ordning ;)
Kram

2007-12-15 @ 22:40:40
URL: http://pysseliten.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Ha, jag vet!! Men jag avslöjar det inte här förstås, då blir det ju ingen sport för dom andra.
Säg såhär, om jag fått välja kombination hade jag valt samma fast i annan ordning ;)
Kram

2007-12-15 @ 22:41:38
URL: http://pysseliten.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Äh, det blev 2, jag skulle ju bara ändra...och nu blev det 3!

2007-12-15 @ 22:43:05
URL: http://pysseliten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0