Ehingen - Tysklands Jönköping

Ibland förundras man av landet Tyskland och man upplever mer eller mindre konstiga saker varje dag. Idag tog jag och Gustaf en tur för att öka på Ingvars plånbok lite, med andra ord en sväng till Ikea för att öka på våra glöggförråd. Bara det att åka 15 mil för glögg är ju ett fenomen i sig, och det är värt varenda kilometer, men under denna lilla resa kom dagens observation.

Vi åkte direkt från jobbet och åkte en liten, liten kringelikrokväg på väg mot Ulm. På vägen slås man av att tyskland är ett tämligen tätbebott land om man jämför med Sverige. Runt varje krök ligger en liten by med minst ett par värdshus och minst en kyrka i varje. Hur kan alla dessa värdshus gå runt? Små byar i storlek ca 500-1000 invånare med två värdshus, jag får det inte att gå ihop i mitt huvud. Antingen lever dessa stackars företagare på existensminimum, eller så är tyskarna risiga på att laga mat och måste gå ut och äta. Ett tredje alternativ är att de stackars byborna är alkoholister och sitter på krogen och dricker öl hela kvällarna...Vad vet jag...

Jag har förstått också att dom är riktigt kyrkliga här nere i syd och idag har jag åkt igenom byarnas by, Ehingen - Tysklands Jönköping. Vi kunde inte räkna till mindre än 4 kyrkor...plus en Moské! Helt otroligt! Samma fråga poppar upp i huvudet. Hur välfyllda kan kyrkorna vara egentligen?? Mer välfyllda än värdshusen?...Vad vet jag...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha, ha! Ja, du har ju själv konstaterat att alla mat-affärer har stängt på söndagarna.... Söndagsmiddagen äts på krogen :)
Förresten hittade Joacim hit och han gillar din bild ;) och blogg i övrigt!
Kram Ulrika

2007-12-04 @ 13:59:30
URL: http://pysseliten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0