Det påslösa landet

Är det bara vi i Sverige som har ordentliga påsar i mataffärerna? Tacka vet jag Ica (eller Coop lilla pappsen) som har rejäla papperspåsar med rejäla handtag som håller och går att bära i. Överskriften överdriver lite, men vad jag menar är att här finns det väldigt dåligt med dugliga påsar. På Kaufmarkt, som är en stor matkedja, har man den amerikanska modellen, dvs papperspåsar utan handtag, mycket praktiskt, På Rewe och Edeka har dom påsar, men med veka handtag och de är i storlek som systempåsar.

Dom har helt enkelt ingen påskultur i det här landet. När Tysken (eller vanligtvis Tyskan) har storhandlat och ska packa ner sina varor, packar hon helt enkelt direkt i vagnen, alltså tillbaka i Kundvagnen!! Mycket praktiskt.... Sedan kan man ju bli lite nyfiken på hur hon sedan gör, jo hon kör sin kundvagn ut till bilen och packar sedan sina varor i små plastkorgar hon har i backluckan på. Billigt oh miljövänligt, javisst, men prakiskt, Nej!

Min teori på detta fenomen är utformningen på kassorna, dvs inget utrymme för varken varor eller packmöjligheter. Bakom kassörskan finns en litet, litet avsatt plätt på en kvarts kvadratmeter där varorna och den ev påsen ska få plats för i packning. Inte en chans, det kan jag intyga.

Jag ska kanske tipsa de tyska kassa (och kasse kanske) -tillverkarna att göra ett studiebesök i Sverige.

                                                 image12

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0